Enthousiaste medewerkers die verantwoordelijkheid nemen, die willen we allemaal!
š Want enthousiaste medewerkers geven veel energie.
š Enthousiaste medewerkers durven hun vaak goede ideeĆ«n te delen.
š En enthousiaste Ć©n verantwoordelijke medewerkers hoef je niet steeds achter hun broek aan te zitten.
Maar hoe krijg je ze zover?
Zoān 14 jaar geleden liep ik buiten in de volle zon onder de helderblauwe hemel van Sydney in AustraliĆ«. Ik was niet alleen. Ik liep daar met mijn leidinggevende en mentor in die tijd. We waren op weg naar Gloria Jeans (de Australische Starbucks) voor onze wekelijkse meeting. Het was hier dat ik voor het eerst in aanraking kwam met een flat white. Heerlijkā¦haha
Elke week bespraken we hoe het gaat met de mensen op het team dat ik leidde. Maar ook hoe het gaat met mij persoonlijk. Ik kon hem vragen stellen en hij hield mij een spiegel voor. Ik ervaarde dat er in me geloofd werd en wilde elke dag mān best doen om te groeien en een betere leider te worden.
Een paar ideeƫn die ik sindsdien geleerd heb om enthousiaste en verantwoordelijke medewerkers te krijgen:
1. Geef zelf het goede voorbeeld. Hoe wil jij dat medewerkers zich gedragen? Jouw gedrag wordt gekopieerd door de mensen die je leidt. Culture is caught not taught.
2. Maak van waardering een gewoonte. Dit wordt nog te vaak gezien als āmoet je weer iemand een veer in zān reet steken?ā Of āheb je wat van me nodig ofzo?ā Als we incidenteel waarderen, doorbreek je deze negativiteit niet.
Onderzoek laat zien dat je 3-5 positieve feedback momenten nodig hebt tegenover 1 ānegatieveā. Mensen leren en ontwikkelen zich veel beter in deze omstandigheden. Wetenschappelijk onderzoek onderbouwt dit.
Wil jij meer uitleg over hoe dit werkt? Stuur ons een bericht en we sturen je de uitleg toe.
Ā 3. Spreek je medewerkers wekelijks en stel ze 3 vragen: Hoe gaat het? Wat zijn je prioriteiten deze week? Wat heb je van me nodig?
En jij? Wat werkt in jouw praktijk om enthousiaste medewerkers te krijgen die hun verantwoordelijkheid nemen?
Deel 2 van deze blogpost lees je hier.